springboard_denning_200.jpg Russian introduction German introduction French introduction English introduction

februari 5, 2010

Jag tror att vi lever i en tid där företag och organisationer i sin marknadsföring är tämligen mätta på faktuell prestandakommunikation och att de nu istället är mer intresserade av att väcka känslor associerade till varorna och tjänsterna. Det leder till att produkterna och tjänsterna behöver få emotionella mervärden bifogade i form av berättelser.
Vi ser helt enkelt...

Läs mera om "Berättandet i konsumtionssamhället"

Posted by Matts at 2:32 EM | Kommentarer (0)

februari 4, 2010

I visionsberättelser försöker man gestalta morgondagen för att göra den synlig och för att hjälpa oss att hantera den. Jag brukar säga att rena scenariesagor har mindre värde ur ett storytellingperspektiv än exempel från nuet som kan göra framtiden synlig och tänkbar. Här läser jag en slags visionsberättelse i dilemmaform i äldreomsorgsbloggen.

Posted by Matts at 3:00 EM | Kommentarer (0)

När de så kallade diktaturjeansen lanserades så var de ett exempel på att börja med en story och sedan välja en produkt. Först storyn, sen designen. Jag skrev om det för en tid sen här på storytellers.se och det finns en del äldre exempel på detta också men jag tror det kommer mer och mer nu på 10-talet. Jag har just inlett ett samarbete utifrån dessa perspektiv med en klädesbutik som ännu inte finns. Först storyn sen produkt-action. Hela tiden med en storystrategi som enligt min mening ska bottna i verkligheten, inte i påhittade sagor.

Posted by Matts at 2:30 EM | Kommentarer (0)

Storytelling är en fin och vacker konst som kan tyglas och sättas i arbete för företagets eller organisationens bästa. Eller för den delen tjänstens eller produktens bästa. Den kan slå broar mellan avdelningar, mellan nationella kulturer och åldrar. Dessutom förstås mellan kunder och företag.
Några enkla råd man kan ge är:

Läs mera om "En bra story slår broar"

Posted by Matts at 1:07 EM | Kommentarer (0)

februari 3, 2010

Nu har mina Youtubefilmer sammanlagt visats snart 3000 gånger. Tanken är att man början med # 1 och fortsätter sen, om man vill med # 2, # 3 och #4. Filmerna är mellan 5 och 7 minuter vardera. Vill du se och lyssna så tryck på pilen.


Posted by Matts at 10:17 EM | Kommentarer (0)

januari 29, 2010

Det finns nu 1000 texter på storytellers.se. Webbplatsen bloggifierades 2003 och jag har sedan dess fyllt på med texter under de kategorier som du kan se en bit ned till höger på öppningssidan. Storytellers.se har i dag ungefär 4000 besök i månaden vilket innebär att den blivit just den naturliga plats den vill vara för dem som intresserar sig för Corporate Storytelling eller Storytelling in and about organizations på svenska språket. Det är jag, Matts Heijbel, som ansvarar för innehållet. Citera gärna med ange källan.

Posted by Matts at 12:18 EM | Kommentarer (0)

Om ett företag eller en organisation skördar och bygger en repertoar av berättelser kopplade till organisationen, verksamheten och företagets varor och tjänster så finns det möjlighet att dessa berättelser sprids. Dels kan organisationen påverka omvärldens berättelser om verksamheten om man är rak, enkel och ärlig, dels kan man få de egna medarbetarna och ägarna att involvera berättelserna i sina egna personliga livsberättelser. Men allt bygger förstås på att det inte är sagor eller överslätande kosmetiska bluffstories. Man ska befolka varumärket med berättelser från verkligheten.
Detta går att åstadkomma med en medveten strategisk storytelling.

Posted by Matts at 12:07 EM | Kommentarer (0)

januari 28, 2010

"Vi hör att jordbävningen följdes av omänskligt beteende mitt i hopplösheten, av grymt utnyttjande, våldtäkter och mord. Men i takt med att allt fler kan berätta om egna erfarenheter får vi en annan bild av haitier som gör stora uppoffringar för att hjälp varandra och om fattiga som spontant sätter upp soppkök för andra", skriver idéhistorikern och författaren Johan Norberg i sin kolumn i Metro i dag.
I katastrofsituationer uppstår ofta Urban Legends, vandringshistorier. De finns för övrigt även i mer vardagliga sammanhang.
Men när jag träffar olika...

Läs mera om "Storytelling i dramatiska situationer"

Posted by Matts at 11:29 FM | Kommentarer (0)

januari 27, 2010

Kvinnliga småföretagare brinner ofta starkt och arbetar hårt för att få sina verksamheter att bli lönsamma och framgångsrika. Jag träffar många sådana kvinnor i olika nätverk. Jag trivs väldigt bra med att få berätta för dem om storytellingens underbara värld. Storytelling fungerar nämligen som emotionell kommunikation både i små verksamheter och i internationella företag. Det handlar om att skörda folklore och exploatera berättarkapitalet.
Häromkvällen var jag gäst hos Damernas Företagsbyrå i Upplands Bro väster om Stockholm. Vi diskuterade bland annat om...

Läs mera om "Damernas Företagsbyrå"

Posted by Matts at 3:50 EM | Kommentarer (0)

januari 26, 2010

I dag var jag hos Försvarsmaktens ledarskaps- och pedagogikenhet. De arbetar med lärande och ledarskap.
Våra diskussioner gällde framtiden. Försvarsmakten går nu från värnplikt till yrkesarmé, från invasionsförsvar till att bygga styrkor för internationella insatser. Här behövs nya berättelser.
Hämta tidiga berättelser från verkliga händelser som ni tror kommer att ske flera gånger, var mitt huvudbudskap. Då kan ni redan nu, med berättelser, bygga konturerna av framtiden.
Jag är övertygad om att Storytelling i och om organisationer, som det hanteras här på storytellers.se, skulle kunna vara en framgångsfaktor för Försvarsmakten.

Posted by Matts at 4:46 EM | Kommentarer (0)

januari 25, 2010

I dag passerar räknaren 155.000 besök här på bloggen storytellers.se sen jag började. Storytellers.se är en av de första och därmed äldsta svenska företagsbloggarna överhuvudtaget. Inte en av de stora men jag har ändå haft 155.000 besök sen jag startade storytellerbloggen 2003 vilket gör den stor och självklar bland dem som intresserar sig för de här frågorna. Storytellers.se vill vara den självklara svenskspråkiga möteplatsen för dem som intresserar sig för organisationers berättarkapital och hur man sätter det i arbete.

Posted by Matts at 3:50 EM | Kommentarer (0)

januari 22, 2010

En anledning att använda berättelser på en arbetsplats kan vara att berätta om händelser som visar något speciellt som man kan tänka på när man utvecklar sina arbetsmetoder. I pedagogiska miljöer som skolor är detta mycket användbart. Klicka på länken här under så får du en förskoleberättelse som jag skördade på Söder i Stockholm i december:

Läs mera om "När Martin blåste ut ljuset"

Posted by Matts at 12:58 EM | Kommentarer (0)

januari 21, 2010

Jag skulle tro att Ingvar Kamprad myser på sin vingård när han tänker på alla tusen och åter tusen marknadsförare som känner till och återberättar företagsfolklore om Ikea och Kamprad. Vill man påverka snacket så får man leverera, något Ikeakulturen fattat.
Det är ju så att det ligger i...

Läs mera om "Tusen och åter tusen marknadsförare"

Posted by Matts at 3:15 EM | Kommentarer (0)

Nu är ännu en av mina 2-timmarsföreläsningar, den i Stockholm den 11 februari, fulltecknad. Nästa chans för dig som vill komma men ännu inte är anmäld blir därför den 24 februari eller den 10 mars mellan 08.30-10.30.
Jag fakturerar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och bröd. Sen föreläser jag och gruppen diskuterar därefter storytelling i och om organisationer.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning till vintern/våren med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 24 februari, den 10 mars och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.
Välkommen att anmäla dig till frukostseminarium 24 februari el 10 mars.

Posted by Matts at 2:38 EM | Kommentarer (0)

Det talas mycket om politiken i sociala medier. Mona Sahlin har tydligen sagt att hon inte kan formulera sig på 140 tecken (twitter). Anders Borg lär också vara främmande för de nya arenorna och torgen på Internet. Han hade kunnat sprida berättelser som den häromdagen att Obamas stab i Vita Huset ringde och tackade honom för idéerna med avgifter på bankernas skulder. En typisk magic moment som stolt kunnat storyfieras exempelvis på den sociala webben och därmed göra ett jobb för moderaterna.
Sverigedemokraterna framstår nu istället som det mest aktiva partiet i sociala media valåret 2010, enligt Pronto Communications VD Gabriel Sundqvist.
Som Corporate Storyteller inser jag för min del förstås att de sociala medierna blir oerhört viktiga i år med en halv miljon förstagångsväljare. Men det är...

Läs mera om "Sd använder sociala medier"

Posted by Matts at 10:57 FM | Kommentarer (0)

januari 20, 2010

Jag brukar påstå att storytelling är en slags dialog byggd på relationen man får med lyssnaren eller läsaren när man använder storytelling i praktiken. Det där brukar väcka viss förundran hos en del. Vad då dialog, säger de?
Jag kan då säga att...

Läs mera om "Vad då dialog?"

Posted by Matts at 12:19 EM | Kommentarer (0)

Organisationsberättelser ska enligt min uppfattning vara sanna och hålla sig till den verklighet som medarbetarna upplever som sann. Om man berättar scenariosagor eller påhittade inlånade berättelser i avsikt att stärka och befolka varumärken med mera så tar man en risk.
Det är nämligen så att om lyssnaren, eller läsaren, efteråt förstår att det inte var sant trots att det verkade vara sant så blir han eller hon generad, kanske till och med arg och tappar förtroendet för dig, ert företag eller er organisation.
Så tala sanning. Det är det första och största budet.

Posted by Matts at 11:40 FM | Kommentarer (0)

Informant 3 kallas jag i denna masteruppsats som Elin Isaksen skrivit vid universitetet i Tromsö i Norge.
Uppsatsen heter: Fra fortellinger til strategisk storytelling, en studie av hvordan fortellinger blir forsøkt omgjort til strategisk organisasjonskonsept. Elin Isaksens akademiska hemvist är: Organisasjon og Ledelsesvitenskap vid
Institutt for Statsvitenskap i Tromsö.

Posted by Matts at 10:56 FM | Kommentarer (0)

januari 18, 2010

Nyhetsbrevet som jag just skickat ut har kommit i flerupplaga till många prenumeranter. Jag vet inte varför det blev så. Men jag vill inte skicka ett brev till med förklaring med risk att det också mångfaldigas utan säger bara förlåt och hoppas att det inte händer igen.

Posted by Matts at 4:55 EM | Kommentarer (0)

Här är nyhetsbrev nummer 50 från storytellers.se. Det har gått ut till drygt 2.500 prenumaranter. Vill du också prenumerera, gratis förstås, så kan du anmäla dig på matts@storytellers.se
Via länken här under kan du läsa det aktuella brevet.

Läs mera om "Nyhetsbrev 50"

Posted by Matts at 4:22 EM | Kommentarer (0)

januari 17, 2010

Den 11 februari mellan 08.30-10.30 har jag nästa inspirationsföreläsning vid Mariatorget i Stockholm. Jag föreläser och gruppen diskuterar storytelling i och om organisationer. Jag fakturerar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och bröd. Senast kom Läkare utan gränser, Länsförsäkringar, Modebutiker, Kommunikationskonsulter, fackliga organisationer m fl.
Det finns nu också önskemål om en storytellingutbildning till vintern/våren med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 11 februari och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.
Välkommen att anmäla dig till frukostseminarium. PS. Jag kommer att ha ett seminarium den 10 mars också. DS

Posted by Matts at 10:11 FM | Kommentarer (0)

januari 14, 2010

Jag ser ett företag eller en organisation som ett folk i sig med en alldeles egen kultur som är nödvändig för att man ska åstadkomma det man tänkt och därmed överleva och nå framgång med tankar och idéer som bär in i framtiden. All denna kultur bärs av berättelserna i företags- eller organisationsfolkloren, så kallade business narratives. Detta berättarkapital kan man lyssna in, skörda och sätta i arbete.
Jag har utvecklat metoder och strategiskt tänkande kring allt detta.

Posted by Matts at 1:05 EM | Kommentarer (0)

januari 13, 2010

Den 11 februari mellan 08.30-10.30 håller jag ännu ett av mina 2-timmars inspirationsseminarier vid Mariatorget i Stockholm på grund av en ström av förfrågningar.
Jag fakturerar som vanligt 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och bröd. Sen föreläser jag och diskuterar storytelling i och om organisationer med deltagarna.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning framåt våren med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion.
Är du intresserad antingen av den 11 februari och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.
Välkommen att anmäla dig till frukostseminarium den 11 februari.

Posted by Matts at 9:35 FM | Kommentarer (0)

januari 11, 2010

Framgångsrika företag och organisationer använder storytelling bland annat för att utveckla och förändra organisationen, locka till sig medarbetare med rätt inställning och för att överföra kunskap. I säljprocesser kan berättelserna addera mervärden till varor och tjänster. När jag...

Läs mera om "Vid fusioner och förvärv"

Posted by Matts at 4:09 EM | Kommentarer (0)

januari 9, 2010

Nu är politiken insläppt i TV-reklamen och vi kommer att få se en massa politikreklam i de kommersiella kanalerna. Framför allt i TV4. Det är också mycket tal om de sociala medierna med bloggar, twitter, facebook och annat. Många tror att Obamas bloggande och sms:ande kan överföras till Sverige, det kan det kanske också på sätt och vis. Men..

Läs mera om "Storytelling i politiken"

Posted by Matts at 7:02 EM | Kommentarer (0)

januari 8, 2010

Du som sökt dig till den här webbplatsen har förmodligen redan förstått att det finns kraft i storytelling. Att emotionellt ladda varor och tjänster med berättelser leder till framgång. Det är bland annat det som Corporate Storytellers håller på med. Söker, skördar, väljer, förpackar och sätter berättelser i arbete. En stark berättelse...

Läs mera om "Kommunicera med berättelser"

Posted by Matts at 1:42 EM | Kommentarer (0)

januari 7, 2010

Martin Garlöv skickade länken till en text av författaren och föreläsaren Klas Hallberg. Den berör ur flera olika aspekter emotionell kommunikation, ett perspektiv som jag ju tjatar om här. Den berör också berättelser som laddar produkter och berör oss som konsumenter. Här är Klas Hallbergs artikel.

Posted by Matts at 11:16 FM | Kommentarer (0)

Nu är ännu en av mina 2-timmarsföreläsningar, den i Stockholm den 15 januari, fulltecknad. Nästa chans för dig som vill komma men ännu inte är anmäld blir därför den 11 februari mellan 08.30-10.30.
Jag fakturerar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och bröd. Sen föreläser jag och gruppen diskuterar storytelling i och om organisationer.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning till vintern/våren med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 11 februari och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.
Välkommen att anmäla dig till frukostseminarium.

Posted by Matts at 10:31 FM | Kommentarer (0)

december 22, 2009

Fråga:
Har du tips till dem som vill använda storytelling i marknadsföringsarbetet?
Svar:
Den frågan är mycket större än den kanske ser ut när man först läser den. Men några allmänna punkter kan du få. Resten bör man diskutera beroende på hur man vill stämma storytellinginstrumentet.
En story kan öka värdet på varor och tjänster även om den inte verkar ha med själva varan / tjänsten att göra.
Men hur som helst, glöm inte att:

Läs mera om "Storytelling i marknadsföring"

Posted by Matts at 1:01 EM | Kommentarer (0)

december 17, 2009

Jag har varit med att dra igång Malmös storsatsning på storytelling och jag coachar fortfarande projektledaren. Nu har en mängd berättelser skördats och många ligger redan ute på intranätet för kännedom och omröstning. Jag hoppas och tror att Malmö ska orka gå igenom hela organisationen för att där skörda de nya berätelser som Malmö behöver för att hantera sin nuvarande historiska situation då vi går in i 2010. Malmö behöver nämligen nya berättelser i en ny tid, det har man kommit framtill. Därför startades storytellingprojektet där de drivs av Jalle Lorensson.
Här är en skolberättelse:

Läs mera om "Vill inte ha dem här!"

Posted by Matts at 5:02 EM | Kommentarer (0)

december 16, 2009

Det händer när jag kommer ut som storyteller att uppdragsgivaren, ofta oreflekterat, talar om storytelling som företagshistoria och företagsminnen. Det är inget fel på historia men jag brukar ändå varna för att man kan gå vilse i museet. I Corporate Storytellingsammanhang finns alltid ett , ett nu och ett sen. För ledare, organisationsutvecklare och entreprenörer som vill flytta varumärken är just det kommande, framtiden, av största värde. Om detta kan man berätta. Därför...

Läs mera om "Visionsberättelser kan regisseras"

Posted by Matts at 2:28 EM | Kommentarer (0)

december 15, 2009

Nu har Nyhetsbrev 49 gått ut till cirka 2.500 prenumeranter. Vill du också prenumerera så anmäl dig här till höger i rutan eller skriv till matts@storytellers.se så lägger jag in dig.
Det aktuella brevet kan du läsa genom att klicka på länken här under:

Läs mera om "Nyhetsbrev 49: Miraklet på Söder"

Posted by Matts at 3:11 EM | Kommentarer (0)

I dag passerade räknaren 150.000 besök här på bloggen storytellers.se sen jag började. Storytellers.se är en av de första och därmed äldsta svenska företagsbloggarna överhuvudtaget. Inte en av de stora men jag har ändå haft 150.000 besök sen jag startade storytellerbloggen vilket gör den stor och självklar bland dem som intresserar sig för de här frågorna. Storytellers.se vill vara den självklara svenskspråkiga möteplatsen för dem som intresserar sig för organisationers berättarkapital.

Posted by Matts at 2:59 EM | Kommentarer (0)

december 11, 2009

Som företag finns man med i de sociala medierna vare sig man vill eller inte. Det är många som inte förstått detta utan mästrar på i gammelstil eller avstår helt från att se vad som pågår.
Jag säger förstås: Förbered er med sanna, enkla emotionella stories och använd dem i samtalen i den sociala webben.
Springtime har i sitt senaste nyhetsbrev listat de 10 vanligaste misstagen som företagen gör i sina relationer med den sociala webben.

2 av dem är, enligt Springtime, dessa:

Företaget tror att det vet bättre än mäktiga sociala nätverk. Istället för att lyssna försöker de förklara för människor vad de borde tycka och tänka – istället för tvärtom.

Företaget glömmer de sociala mediernas roll för internkommunikationen, kundtjänsten och de traditionella medierelationerna. Ofta behandlas sociala medier som de vore helt fristående från världen i övrigt.

Resten har du här.

Posted by Matts at 4:17 EM | Kommentarer (0)

Nu är ännu en av mina 2-timmarsföreläsningar, den i Stockholm den 15 december, fulltecknad. Nästa chans för dig som vill komma men ännu inte är anmäld blir därför den 15 januari mellan 08.30-10.30.
Jag debiterar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och bröd. Sen föreläser jag och gruppen diskuterar storytelling i och om organisationer.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning till vintern/våren med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 15 januari och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.
Välkommen att anmäla dig till frukostseminarium.

Posted by Matts at 10:52 FM | Kommentarer (0)

Jag har skrivit en krönika under rubriken Storytelling befolkar varumärket i novembernumret av Glasbranschföreningens tidning Glas. Vill du läsa den så finns den via länken här under.

Läs mera om "I Glasbranschföreningens tidning"

Posted by Matts at 10:33 FM | Kommentarer (0)

december 10, 2009

Jag brukar tala om Corporate Storytelling som ett multiverktyg. Ibland kan det handla om kulturcoachning med flocken på insidan av varumärket så att säga. Ibland kan det handla om rekrytering. Ibland om marknadsföring eller rent sälj. Ytterst är det ett sätt att stärka varumärket genom att befolka det och befrukta det med emotionella bilder.
Storytelling är också ett kraftfullt verktyg i PR-arbete och inte minst krishantering, crisis management. Vad gör då Tiger Woods-koncernen i sin nödsituation? Tiger Woods är en...

Läs mera om "Tiger Woods och krishanteringen"

Posted by Matts at 3:07 EM | Kommentarer (0)

december 9, 2009

I dag har jag haft en heldag med förskollärarchefer och andra förskollärare i Stockholms Stad Södermalm. På förmiddagen samlade och skördade vi emotionella förskolestories. Eftermiddagen ägnade vi åt de journalistiska verktygen. Sammantaget en dag med både emotionell och faktuell kommunikation alltså.
Vill du läsa omdömen från dagen så klicka på länken här under...

Läs mera om "Förskolor i Stockholm + lite skryt"

Posted by Matts at 9:04 EM | Kommentarer (0)

december 8, 2009

I dag höll jag storytellingseminarium hos Saco. Centrala Saco-kommunikatörer, studenthandläggare och kommunikatörer från en handfull av medlemsförbunden var på plats. Vi träffades i Gamla Stan och jag talade om den idéburna organisationens behov av berättelser och gav exempel från bland annat NGO:s, kommuner, företag och andra förbund i den fackliga världen. När det är lågkonjuktur på arbetsmarknaden är det drag hos Saco.
Precis som alla andra behöver nog Saco refleketera över vilka berättelser de behöver utåt och inåt i vår tid. Jag tror att många nu, tio år in i 2000-talet, och mitt i den brusande i sociala webben borde fundera över sina repertoarer av berättelser.

Posted by Matts at 6:13 EM | Kommentarer (0)

december 6, 2009

Sommaren 2008 blev jag intervjuad i Sveriges Radio P1 apropå Iphonelanseringen och hur Apple använde sig av storytellingmetoder vid introduktionen. Då frågade journalisten vad jag hade för kommentar till de unga reklamarna som då skulle börja tillverka jeans i Nordkorea med ett storykoncept som lanseringsmetod. Jag kände inte till det jeansprojektet när jag fick frågan men nu är jeansen här. Noko-jeansen (NOrdKOrea) är här. Med hjälp av sociala medier som...

Läs mera om "Jeanslansering med storytelling"

Posted by Matts at 12:50 EM | Kommentarer (0)

december 4, 2009

När du berättar en story så ska den ge lyssnaren/läsaren en upplevelse. Det är viktigt att du vet varför du berättar. En medveten storylistener/storyteller har alltid reflekterat över varför han/hon använder just den eller den berättelsen och vet vilken upplevelse den kan komma att ge. Tänk på att...

Läs mera om "Reflektera över varför du berättar"

Posted by Matts at 2:19 EM | Kommentarer (0)

december 3, 2009

Det finns de som doktorerar på Storytelling i och om organisationer och de finns de som skriver mindre papers. Jag är intervjuad i de flesta av dessa. Även här i en av de mindre, nämligen Alex Johanssons, David Brembergs och Mikael Carlssons lilla paper Storytelling. De läser Grafisk design och visuell kommunikation vid Högskolan i Kalmar och har alltså skrivit den här där bland annat jag är intervjuad under punkt 3.2.

Läs mera om "Liten uppsats"

Posted by Matts at 11:28 FM | Kommentarer (0)

december 2, 2009

Låt oss säga att du talar till en grupp och att du vill ge lyssnarna en upplevelse som inte bara är ett enkelt röstljud utan som involverar andra sinnen när orden väljs.
Lukt, ljud, syn, smak och känsel brukar man kalla de fem sinnena. Du behöver som berättare inte ha doften med dig in i rummet i en burk eller skål men du kan tala om den. Du kan också beskriva ett ljud som du upplevt och smaken av det du någon gång, liksom de andra i rummet, har ätit. Har du rört vid något eller någon så kan du beskriva känslan på ett sätt som du tror lyssnarna tar till sig.
Själv brukar jag ibland till och med (varsamt) snudda vid det så kallade sjätte sinnet för att...

Läs mera om "Så bygger du upplevelse"

Posted by Matts at 11:19 FM | Kommentarer (0)

december 1, 2009

I dag har jag träffat kvinnliga företagare på Orbaden Konferens och Spa nära Bollnäs i Hälsingland. Jag talade om berättelsens betydelse i bilden av företagens tjänster / varor och i speglandet av värderingarna. Redan vid en mindre workshop, som i dag, kom de första små händelsebaserade berättelserna fram från deltagarna. Trots att berättelserna finns och ligger så nära är det sällan att de letar sig in på t ex på företagarnas annars ofta välmatade hemsidor, vilket är synd. Innan mig föreläste Exportrådets Bengt Högberg.

Posted by Matts at 11:23 EM | Kommentarer (0)

november 30, 2009

I kväll ska jag delta i ett berättarexperiment tillsammans med improvisationsskådespelare från Teater X och mötesdeltagare på Hotel Hellsten i Stockholm. Det är det s k Systemiska Nätverket som bjudit in oss och det handlar om berättelsen och dess betydelse i organisationen.
Lite om hur spännande det väl blev blev kan du se här.

Posted by Matts at 4:20 EM | Kommentarer (0)

Det är en klyscha, men en skön sådan, att Bästa storyn vinner. De varumärken som blir mest vackra och framgångsrika är ofta de vars kunder och medarbetare är bärare av de bästa berättelserna kopplade till varumärket.
Om du vill försöka vara med och påverka berättandet bland intressenter av olika slag så ska du lyssna av och sen sträva efter att skala ned berättelserna. Gör dem korta, enkla och lustfyllda. Då får de vingar. Tala i bilder av händelser. Sätt en scen och befolka den.
Ett vanligt misstag är att man försöker få med för mycket. Fullständighetsdjävulen riskerar att tynga och sänka berättelsen. Ingen vill eller vågar nämligen föra en berättelse vidare om det finns mängder av siffror och fakta att gå vilse i. Man avstår helt enkelt att berätta - för säkerhets skull. Man vill ju inte tappa bort sig och köra i diket.

Posted by Matts at 12:09 EM | Kommentarer (0)

För att bli en bra storyteller måste man också vara en bra storylistener. Berättelserna finns nämligen där, det är inga påhittade sagor. Även om du regisserar organisationens verklighet måste du ändå lyssna av och in berättelsen som kommer. Så sök berättelser som stöder de värden ni vill kommunicera.
Lyssna på medarbetarna, leverantörerna, kunderna, grannarna, ägarna och kanske framför allt bruset ute i den sociala webben.
Lyssna, välj och sätt berättelserna i arbete om du vill försöka vara med och påverka snacket om din organisation, dina varor och tjänster.

Posted by Matts at 10:09 FM | Kommentarer (0)

november 27, 2009

Den 1 december ska jag träffa ett kvinnligt företagarnätverk i Bollnästrakten. Det blir ett seminarium och workshop under rubriken Företagarkvinnor växer internationellt. Syftet är att få företagarkvinnor i Gävleborg att lansera sig internationellt. Det finns faktiskt forskning som påstår att kvinnor är både mer intresserade och mer lagda åt berättande än män.
Jag läste om en bok av...

Läs mera om "Till Bollnäs"

Posted by Matts at 2:20 EM | Kommentarer (0)

november 26, 2009

Jag har i dag i Finland lett en workshop med medarbetare inom Wärtsilä. Företaget finns över hela världen. Man växer starkt genom uppköp och rör sig inom fartygsmaskiner och olika typer av kraftverkslösningar, mycket inom offshore. Wärtsilä levererar helhetslösningar där den mycket stora serviceorganisationen ger företaget en speciell profil av trygghet och uthållighet. Det var 6 starka Wärtsilämaskiner som fick det stora kryssningsfartyget Oasis att med full gas i 20 knop ta sig ut under Stora Bältbron för en tid sedan. Med full gas sjunker skrovet nämligen den halvmetern som var nödvändig för att komma under bron på ett säkert sätt. Då måste man kunna lita på sina maskiner.

Posted by Matts at 5:17 EM | Kommentarer (0)

november 25, 2009

I dag höll jag frukostföreläsning hos Tidningskompaniet i Göteborg. Det var ett 20-tal olika typer av kommunikatörer från de olika Volvobolagen inbjudna och jag missionerade om storytellingens fantastiska kraft. Tidningskompaniet har många olika uppdrag för just Volvobolagen. Jag skriver detta på Helsingfors flygplats eftersom jag ska till Vaasa där jag i morgon ska ha workshop hos den finskinternationella skepps-och offshore-jätten Wärtsilä.

Posted by Matts at 3:00 EM | Kommentarer (0)

november 24, 2009

I dag har jag haft den näst sista inspirationsfrukosten för i år. Den allra sista för i år, blir den 15 december kl 08.30Hornsgatan vid Mariatorget i Stockholm. Vi inleder med att jag håller inspirationsföreläsning och går sen varvet runt med de 12-15 deltagarnas tankar kring berättande och storytelling.
Jag debiterar 500 sek + moms för 2 tim. Vill du vara med så skriv till mig på matts@storytellers.se
I dag deltog bland annat bank- och finansmänniskor, it-konsulter, några präster från Svenska Kyrkan samt informatörer, marknadsmänniskor och skribenter.

Posted by Matts at 12:25 EM | Kommentarer (0)

november 23, 2009

När jag söker och skördar berättelser inleder jag alltid med en inspirationsföreläsning med många exempel på storytelling i och om organisationer. Jag vill ge deltagarna en upplevelse. Sedan låter jag deltagarna i grupper berätta om erfarenheter och händelser som de känner till eller har varit med om själva. Det är viktigt att inte hamna för mycket i åsikter kopplade till händelsen utan att i stället leta efter händelser som kan betraktas från flera olika perspektiv beroende på var man befinner sig. När grupperna har berättat om händelser som de tycker har...

Läs mera om "Bygg en storyrepertoar"

Posted by Matts at 10:56 FM | Kommentarer (0)

november 20, 2009

Jag har skrivit en gästkrönika i novembernumret av Tidningen Personalaktuellt. Den finns inte tillgänglig i nätversion men en liten del av texten kan du läsa här:

Läs mera om "I Tidningen Personalaktuellt"

Posted by Matts at 12:43 EM | Kommentarer (0)

november 19, 2009

När de gamla låser hemmets dörr och flyttar till äldreboendet så börjar Tredje åldern. Äldreboendet Öjagården i Piteå ser det så och har därför laddat med badkläder till de gamla så att Öjagårdsfolket kan bada tillsammans i badhuset.
De har skaffat en parcykel för att kunna cykla tillsammans - en åldring och en personal åt gången (två i bredd på en cykel). Öjagårdsfolket är numera med i motionsloppen på cykel kring Piteå och man kan också se dem komma farande på korta sommarturer. Bakom det hela ligger ett eldsjälsvårdbiträde och ett par eldsjälsundersköterskor som stolt har berättat om allt detta i en uppsats vilket gav dem Götapriset.
Så, tänk ut något bra. Gör det så har du något att berätta. Berätta sen så att andra hör och tar efter. Storytellingen resulterade i 150.000 kr i prispengar till Öjagårdsfolket.
Läs själv här.

Posted by Matts at 4:10 EM | Kommentarer (0)

I dag går Nyhetsbrev 48 ut till närmare 2500 prenumeranter. Det finns i sin helhet här under om du klickar på länken. Vill du också vara prenumerant så kan du skicka din adress till matts@storytellers.se så lägger jag in dig i sändlistan. Det är självfallet gratis.

Läs mera om "Nyhetsbrev 48: Den gråtande ryssen"

Posted by Matts at 9:30 FM | Kommentarer (0)

november 18, 2009

Fråga:
Vad är en story?
Svar:
Ja, det kan man förstås diskutera. Men i Corporate Storytellingsammanhang är ett krav att berättelsen är befolkad. Den har också en scen eller en plats där den tilldrar sig. Något händer förstås sen dem som befolkar berättelsen. Den är alltså händelsbeserad. Man...

Läs mera om "Vad är en story?"

Posted by Matts at 4:07 EM | Kommentarer (0)

november 16, 2009

I morgon och om cirka 4 veckor igen ska jag coacha tredjeårsstudenterna på Kungliga Tekniska Högskolans, KTHs, samhällbyggnadslinje i emotionellt berättande. Samhället byggs för människor och befolkas av människor därför är det viktigt att befolka planerna även innan ett byggprojekt har startat. Ungefär där kommer storytellingen in när jag kliver in hos studenterna på KTH i morgon.

Posted by Matts at 12:37 EM | Kommentarer (0)

november 14, 2009

Nu är ännu en av mina 2-timmarsföreläsningar, den i Stockholm den 24 november, fulltecknad. Nästa chans för dig som vill komma men ännu inte är anmäld blir därför den 15 december mellan 08.30-10.30.
Jag debiterar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och frukt. Sen föreläser jag och gruppen diskuterar storytelling i och om organisationer.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning till vintern med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 15 december och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset. Jag har redan en lista av intresserade så det blir säkerligen en sådan 3x3 tim längre fram.

Posted by Matts at 1:05 EM | Kommentarer (0)

november 13, 2009

Det har varit mycket diskussion om kommuner som inte vill ta emot ensamkommande flyktingbarn. Vellinge kommun hängs ut som direkt fientlig. I Skellefteå har man en lång tradition av att ta emot flyktingbarn. Den här berättelsen hittade jag där när jag sökte Skelleftestories:

Läs mera om "Älskat flyktingbarn jobbade i smyg"

Posted by Matts at 11:36 FM | Kommentarer (1)

Jag träffade en hälsokonsult som bland annat är kostrådgivare. Hon berättade att många människor återkommer och tackar och berättar vad den ändrade kosten och kanske kosttillskotten har betytt för dem. Hon berättade också att hon själv alltid varit noga med vad hon stoppar i sig.
Jag funderar på uttrycket "alltid varit noga med vad jag stoppar i mig." Då ser jag att det inte bara handlar om vad vi stoppar i munnen. Vilka stories låter vi gå genom öronen då? Vad har de med vår hälsa att göra?
Kanske man skulle kunna säga att man alltid ska vara noga med vad man lyssnar på.

Posted by Matts at 10:38 FM | Kommentarer (0)

november 12, 2009

Människan existerar inte utan sin kultur och sitt sammanhang. Hennes kultur bärs och utvecklas av berättelser. Jag syftar då på företags- och organisationskulturen som visar vardagliga sammanhang. Jag menar inte underhållningskulturen eller kulturkulturen.
Jag tänker: Vilka är vi? Var kommer...

Läs mera om "Från lägerelden till webb 2.0"

Posted by Matts at 3:57 EM | Kommentarer (0)

november 9, 2009

I helgen passerade räknaren 145.000 besök här på bloggen storytellers.se sen jag började. Storytellers.se är en av de första och därmed äldsta svenska företagsbloggarna överhuvudtaget. Inte en av de stora men jag har ändå haft 145.000 besök sen jag startade storytellerbloggen vilket gör den stor och självklar bland dem som intresserar sig för de här frågorna. Storytellers.se vill vara den självklara svenskspråkiga möteplatsen för dem som intresserar sig för organisationers berättarkapital.

Posted by Matts at 6:26 EM | Kommentarer (1)

november 6, 2009

Just det of Mouse. Uttrycket Word of Mouse leker förstås med det ädre uttrycket Word of Mouth och syftar till att ett budskap kan sprida sig som en präriebrand med ett enda musklick.
Talesättet är ju att en nöjd kund berättar muntligt för fyra vänner om varan eller tjänsten. En missnöjd kanske till tio. Men en musklickare kan nå tusentals, kanske miljoner via Word of Mouse.
Som storyteller och story-listener tänker jag förstås att Word of Mouse-klickaren viralt kan skicka ut din story - hoppas den är tillräckligt väl dramaturgiskt förpackad, flygfärdig och attraktiv.
I dag får Mouth kontra Mouse 61.500 mot 160 träffar på svenska Google.se
Google.com får än så länge 10.900.000 träffar för Mouth-varianten och 61.500 för Mouse.

Vi kommer att få höra mycket om Word of Mouse framöver.

Posted by Matts at 12:25 EM | Kommentarer (0)

november 5, 2009

Jag läser i Springtimes nyhetsbrev att den svenska pudeln, den bortgjorde makthavaren som lägger sig på rygg och säger förlåt, nu utmanas av den amerikanska pitbullen som går till full attack. Pudelmodellen kanske inte alltid är så självklar som PR-människor och kommunikationsansvariga i Sverige brukar säga. En bra storyrepertoar och full fart framåt kanske blir morgondagens melodi. Läs själv vad Springtime skriver.

Posted by Matts at 4:44 EM | Kommentarer (0)

I dag hade jag ännu en i raden av 2-timmars inspirationsträffar vid Mariatorget med blandad grupp. Det är spännade med blandad grupp. Här kom människor från internationella företag, från bank, från teatern, från myndigheter, från små importföretag och från kommunikationsbyråer. Erfarenheter från olika världar korsades. Alla kom frivilligt eftersom de är är intresserade av det emotionella berättarkapitalet och hur det kan användas för rekrytering, stimulans av företagskultur eller marknadsföring. Väldigt trevligt.
Nästa tillfälle är den 24 november 08.30-10.30 på Hornsgatan 52. Jag debiterar 500 sek + moms.
Anmäl ditt intresse här matts@storytellers.se

Posted by Matts at 3:08 EM | Kommentarer (0)

november 4, 2009

I dag träffade jag skolledare från skolans värld i Stockholms Stad. Under workshopen skördade vi rader av kulturberättelser som visar vad de kan och vad de vill. Om vändningar av skolor från problemskola med bråk till drivbänkar med elever redo inför framtiden. De rektorer och de ledningsgrupper jag träffade var stolta och starka och emotionella.
Skolan behöver starka kulturberättelser i den konkurrenssituation som skolor i Stockholm befinner sig i. Många av de nya barnen är i skolan nästan jämt, även på loven. Och presterar bra.
Jag har metoder som skördar skolans viktigaste kulturbärande berättelser.

Posted by Matts at 7:57 EM | Kommentarer (0)

november 3, 2009

Harald Jäger öppnade gränsen och 1000-tals DDRare rusade in i Västberlin. Det var i dagarna 20 år sedan.
Jag öppnade gränsen, sa han till frun när han kom hem.
- Struntprat, sa hon, på väg till sitt jobb. Så du sladdrar.
Men det var inte slidder-sladder. Det var Harald Jäger som öppnade bommen den där novembernatten, skriver Expressen. Sen ringde han överste Ziegenhorn och sa att trycket blev för hårt, han hade inget val.
– Bra min vän, sa översten.
Därmed hade 40 år av kommunism fallit. Tyskland enades och den lilla västön, som Västberlin var i DDR, blev en del av det hela Tyskland.
Men nu byggs hur som helst nya murar i världen. Och kanske i oss själva.

Posted by Matts at 2:49 EM | Kommentarer (0)

november 2, 2009

Om du vill framföra ett budskap eller visa värderingar eller kunskap med hjälp av Corporate Storytelling så är det viktigaste vad du säger inte hur du säger det. Det är alltså inte, som jag ser det, utbildning i framförandeteknik som du främst behöver utan viktigast är att du förstår att du har något viktigt att berätta som du också tycker visar vad du/ni står för eller vad du/ni kan.
Jag glömmer aldrig när den framstående berättaren...

Läs mera om "Tro på vad du säger"

Posted by Matts at 3:59 EM | Kommentarer (0)

oktober 30, 2009

Jag har arbetat en del med en skola som är inriktad på de barn som andra skolor inte klarar av. De tar alltså emot barn som har rader av sociala misslyckanden bakom sig. Personalen är proffs på att stötta barnen, ungdomarna och deras föräldrar och att få dem "upp på banan".
Nu var det så att det var ett ryskt studiebesök på...

Läs mera om "Då grät ryssarna"

Posted by Matts at 1:24 EM | Kommentarer (0)

Jag har en son som läst 60 poäng i filosofi. Det innebär, bland annat, att han reflekterat över begrepp som sanning, känslor och förnuft. Han är bra på att tänka och mig överlägsen i mycket. Det har hänt att han frågar mig:
Pappa, du talar om att man ska tala sanning när man sysslar med Corporate Storytelling. Vad menar du egentligen med sanning?
Håll käften, säger jag då kärleksfullt och han förstår förstås vad jag menar.
Man kan inte börja grundfilosofera över dessa begrepp när man sysslar med vanlig emotionell kommunikation. Då kör man fast direkt. Egentligen menar jag helt enkelt att...

Läs mera om "Håll käften, säger jag"

Posted by Matts at 10:31 FM | Kommentarer (2)

oktober 29, 2009

Vid Stockholms Universitet finns SU Innovation som stödjer forskare som har forskningsresultat som de vill kommersialisera. I dag var jag där och berättade om emotionell kommunikation via Storytelling.
Akademiker är vetenskapliga. Jag påpekade att riskkapitalister och andra finansiärer är människor med känslor. Glöm inte berättelsen och känslan. Den är nämligen lika viktig som logiken och vetenskapen när man söker stöd och bygger framtid.

Posted by Matts at 8:04 EM | Kommentarer (0)

Jag var del av en seminariedag hos Svenska Kyrkan i Örebro för en tid sedan. Det är alltid spännande eftersom kyrkan är fylld av värderingsberättelser i sin produkt i sig, om man säger så. Liknelserna om Jesus är strålande värderingsstorytelling.
Nu var det inte Jesus jag talade om utan om människorna som förvaltar dessa berättelser och hanterar den kristna läran i vår vardag 2009. Då är det Corporate Stortelling i och om Svenska Kyrkan.
Deltagarna tog i utvärderingen ställning till en skala från 1 (instämmer inte alls) till 5 (instämmer helt). Därför blir jag stolt och glad när de bedömer min insats med praktiskt taget bara femmor:

Innehållet i Matts Heijbels föreläsning var intressant för mig. 4,89
Matts Heijbel framförde det han ville säga på ett bra sätt. 4,79

Posted by Matts at 2:47 EM | Kommentarer (1)

De flesta företag och organisationer arbetar i dag med kärnvärden, värdeord, vision och liknande. De skapar dokument som påstår hur de är och eller hur de vill vara. Populära påståenden i dag kan till exempel vara att man är nytänkande, transparent, kundorienterad och att man har driv.
Sedan kommer de till mig för att de vill ha hjälp att hitta stories som bekräftar dessa påståenden. De tycker inte att orden lever. De vill ha mer kött och blod. Eller själ. Eller som jag brukar konstatera: de vill befolka varumärket både på insidan och utsidan.
I går var jag hos...

Läs mera om "Stories som ger värdeord"

Posted by Matts at 9:33 FM | Kommentarer (0)

oktober 26, 2009

Nu är ännu en av mina 2-timmarsföreläsningar fulltecknad i Stockholm. Nästa chans för dig som vill komma men ännu inte är anmäld blir därför den 24 november mellan 08.30-10.30.
Jag debiterar 500 sek plus moms och dukar bordet med kaffe, te och frukt. Sen föreläser jag och gruppen diskuterar storytelling i och om organisationer.
Det finns också önskemål om en storytellingutbildning till vintern med exempelvis 3x3 tim med skrivuppgifter och dramaturgidiskussion inlagd.
Är du intresserad antingen av den 24 november och/eller en 9 timmarskurs (3x3 tim)
vid ett senare tillfälle så maila matts@storytellers.se och anmäl dig. Vad gäller den längre kursen så håller jag än så länge bara på att kolla intresset men vill gärna höra om intresse.

Posted by Matts at 1:13 EM | Kommentarer (0)

oktober 24, 2009

När jag började med Storytellingidéerna för 10 år sedan fick jag höra av journalisterna att det var de som var storytellers och från reklamarna att det var de. De gnällde och höll emot. De sa att jag inte hade något nytt. Jag insåg att att de inte fattade grejen.
Som gammal lillebror i Janteland blev jag faktiskt stimulerad av deras förvirrade gnäll
I dag står många av dem på rad och vill veta mer. Idéerna sprids.
Det jag håller på med är en mission och verksamhet som gör Sverige bättre. Storytelling i och om organisationer utvecklar företag och leder till framgång.
Här på storytellers.se kan du följa detta drama.
En viktig erfarenhet har jag dragit i samband med storytelling:
Det är viktigast att du tror på och inser vitsen och meningen med din story. Själva framförandet kommer faktiskt i andra hand. Alla kan berätta.
Så även om du rodnar, drar dig i örsnibben eller tappar tråden så når budskapet ändå fram om storyn är väl vald och bearbetad.

Posted by Matts at 4:35 EM | Kommentarer (0)

oktober 23, 2009

I Söråker blomstrar Folkets Hus och åldern på besökarna är inte alls, som på många andra håll, 50+. En av framgångsfaktorerna i Söråker har blivit de satellitsända konserterna rakt in i Folkets Hus. För några år sedan ropade också Robbie Williams Hello Soraker över världen.
För några dagar sedan var det fullt igen hos pionjärerna i Söråkers Folkets Hus. Den här gången var det flera hundra platser i världen som tog emot den från BBC satellitsända, konserten med Robbie Williams.
Att göra det är kreativt. Att berätta om det är storytelling.

Posted by Matts at 12:28 EM | Kommentarer (0)

oktober 21, 2009

I dag har jag deltagit i ett seminarium i Karlskoga om kommunens berättelser och om de berättelser som näringsliv och kommun behöver för att skåda framtiden och arbeta med sin vision för år 2020. Då visade det sig att Alfred Nobel, vars hemstad är just Karlskoga, deltog. Kommunen har nu anställt skådespelaren Peter Sundh som Alfred Nobel. Se själv här i en inspelning gjord för några år sedan.

Alfred Nobel:

Posted by Matts at 11:47 EM | Kommentarer (0)

oktober 20, 2009

Hur berättelser blir business hette det seminarium med workshop jag höll i dag i Härnösand. Det var Almi som arrangerade och det kom drygt 40 personer till seminariet. Jag inspirationsföreläste sen skördade vi lite berättelser tillsammans. Det var olika små och halvstora företag. Blivande företagare och kommunanställda. En del av de små kom från turism och besöksnäring.

Posted by Matts at 6:17 EM | Kommentarer (0)

oktober 19, 2009

I dag har drygt 2.400 prenumeranter fått månadens nyhetsbrev från storytellers.se. Vill du läsa det så finns det om du trycker på länken här under. Vill du själv prenumerera så kan du maila matts@storytellers.se

Läs mera om "Nyhetsbrev 47: Lägereld ger Nobelpris"

Posted by Matts at 4:52 EM | Kommentarer (1)

Nu har mina Youtubefilmer sammanlagt visats över 2000 gånger. Tanken är att man början med # 1 och fortsätter sen, om man vill med # 2, # 3 och #4. Filmerna är mellan 5 och 7 minuter vardera. Vill du se och lyssna så tryck på pilen.

Posted by Matts at 11:00 FM | Kommentarer (0)